CARTA DE LA PRESIDENTA 2019

Benvolguts amics,

Amb l'inici del nou any, m'ha semblat interessant fer-vos un breu resum de la situació al món pel que fa als 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible pel 2030, decretats per les Nacions Unides. Els objectius són els següents: fi de la pobresa, fam zero, salut i benestar, educació, igualtat de gènere, aigua neta, energia assequible i no contaminant, treball decent, indústria innovadora, reducció de les desigualtats, ciutats sostenibles, producció i consum responsable, acció pel clima, vida submarina, protecció ecosistemes terrestres, pau i justícia i aliances per assolir aquests objectius.

Per començar de manera positiva, una dada esperançadora!! Els avenços en medicina han salvat 50 milions de vides des de l’any 2000. Tanmateix, existeixen problemes urgents que s’han d’atacar si no volem que aquests progressos quedin estancats, per exemple el fet que la població en les zones més pobres del planeta estigui creixent molt més ràpidament que en d’altres. Llocs on la vida és més difícil.

És urgent no baixar la guàrdia en el tema de la formació de joves doncs són ells qui acabaran exercint el tipus de feina innovadora i productiva que estimularà el creixement ràpid d’aquests països. S’ha aconseguit augmentar en gran nombre els nivells d’escolarització dels nens, i que siguin tant nens com nenes els que assisteixin a classe. El repte ara és (a més de seguir augmentant les xifres), que l’ensenyament sigui de qualitat, doncs els nivells de lectura, de resolució de problemes senzills o càlculs bàsics, no sempre són els desitjats, i és crucial perquè els joves es desenvolupin bé i aconsegueixin una feina que els permeti guanyar-se la vida.

Molts dels projectes als quals Fundació Renta ha donat suport aquest any, han tingut en compte alguns d’aquests 17 objectius, i així hem col.laborat amb organitzacions com Codespa, en un programa d’educació de joves rescatats de les milícies de nens al Congo, o bé amb Fundació Adana, Fundació Pineda o Fundació Arjau a Barcelona, les quals bequen els estudis de nens amb escassos recursos.

Des de l’any 2000, més de mil milions de persones han sortit de la pobresa extrema (1,90 dòlars al dia). Gràcies a les millores en les seves condicions de vida, segueixen sent pobres, però poden començar a pensar en alguna cosa més que la mera supervivència. Aquestes millores s’han anat produint en tongades. La primera a Xina, la segona a la Índia i la tercera hauria de ser Àfrica, ja que s’espera que la població africana es dupliqui al 2050 i el 40% de la població més pobre del món visqui en dos països, República democràtica del Congo i Nigèria. Es bo doncs, no descuidar aquestes àrees i concentrar els nostres esforços allà, en projectes ben pensats. Fundació Renta ha donat suport a projectes com el d’Orphanaid Africa a Ghana, que rescaten nens d’orfenats  il-legals i els busca una família. De la mateixa manera els ajuden a poder allargar al màxim els seus estudis, becant-los perquè alguns puguin anar a la universitat. Això és precisament, invertir en el Capital Humà dels països.

No podem oblidar la violència, la inestabilitat política (les guerres són les majors causants de migracions, pobresa i fam), la importància dels programes de salut i vacunacions, les desigualtats de gènere i el canvi climàtic.

Programes per a potenciar els projectes d’agricultura en aquests països, són especialment importants. En aquest sentit, Fundació Renta ha col.laborat aquest any al programa de missioneres de Emalaikat a la regió de Turkana a la frontera de Kenya, amb els horts que han plantat per abastir a les poblacions que donen atenció.

Pel que fa a l’ajuda a la dona, em sento especialment orgullosa de dos projectes de la Fundació Renta d’aquest any. El primer és un projecte del Programa Mundial d’Aliments anomenat “Safe Stoves” per promoure un tipus de fornets per cuinar de manera més segura i saludable, utilitzant unes boles de tifes d’animals com a combustible, amb infinitat d’avantatges. Els més importants són, eviten que les “dones” (doncs són elles les qui ho fan) hagin d’anar a buscar llenya, moment en que poden ser atacades. També evita que hagin de saltar-se l’Escola per dedicar-se a aquestes tasques. També els ofereix la possibilitat de comerciar tant amb els fornets  (de fang) com amb les tifes.

El segon programa, és un programa de “Luwengoa Afripads” a Uganda,  que fomenta la fabricació i us de material d’higiene femenina reutilitzable. El no tenir aquest tema ben resolt, és un problema desconegut per molts però que en aquest continent provoca incomptables problemes, infeccions, absentisme escolar, estigmatització...

I tornant a les nostres latituds, hem conegut molts projectes els responsables dels quals fan una feina meravellosa i als quals ens ha encantat poder ajudar. La llista és molt llarga però voldria destacar les nostres tres apostes més importants per aquest any. La Fundació Pasqual Maragall d’investigació contra l’Alzheimer, la organització Ashoka, de promoció de l’emprenedoria social  a tot el món o el molt necessari nou SJD Pediatric Cancer Center a Barcelona per a tractar nens de tota España i Europa.

En definitiva, hem pogut donar suport a 60 causes. D’aquestes, un 14% corresponen a l’AJUDA A LA INFANCIA I A LA DONA, un 32% a EDUCACIÓ, un 6% a NUTRICIÓ, un 22% a SANITAT, un 2% a VIVENDA i un 24% a ASSISTENCIA SOCIAL.

Durant 2018, Fundació Renta ha pogut ajudar a diferents projectes per un import  al voltant dels 300.000 €, gràcies a la donació de Renta Corporación i als dividends generats per les accions (3%) que la Fundació posseeix de la immobiliària.

Vull agrair a l’equip de Renta Corporación i a totes i cadascuna de les persones implicades en aquests projectes, que hagin contribuït, gràcies a la seva feina, a que el món sigui cada dia una mica millor.

Cordialment,