CARTA DE LA PRESIDENTA 2022

Estimats amics de la Fundación Renta:

Com hem fet en darreres ocasions, voldria aprofitar aquest mes de gener per fer-vos un resum de l’últim any de la Fundació. Ha estat un 2021 difícil per a tots pel fet d’estar sortint de la pandèmia, tot i que ho ha significat encara més pels més desafavorits, com de costum.

Com explica la Gates Foundation al Goalkeppers Report 2021, document de lectura anual obligatòria, «la pandèmia i les crisis consegüents d'aquesta han fet retrocedir en quatre anys el progrés que s'havia aconseguit en l'erradicació de la pobresa». Per aquesta raó, és peremptori continuar treballant dia rere dia per donar suport a les organitzacions que lluiten per revertir aquesta situació. La Fundación Renta ha col·laborat aquest any amb 54 projectes aportant 128.000 €. El gruix dels quals han sigut per a programes d'«Assistència Social».

Em plau comunicar-vos que, dels 17 ODS (objectius de desenvolupament sostenible) de les Nacions Unides, la Fundación Renta ha tingut un impacte directe en 15 d'aquests. A més, ha posat el seu gra de sorra en dos projectes mediambientals, perquè encara que directament no figuraven al pla d'actuació, pensem que tot està relacionat. Les persones més desafavorides són sempre, a tot el món, les més afectades pel canvi climàtic. En conseqüència, ens ha semblat important donar un primer pas i fer costat a causes que lluiten a favor del medi ambient i en contra de l'escalfament global.

Aquest any, l'import de les ajudes ha sigut menor que en darreres ocasions pel fet que 2020 va ser un any complicat per la immobiliària Renta Corporación. Us recordo que aquesta destina el 2 % del benefici net a projectes socials gràcies a la Fundació.

La Fundació actua per mitjà de dos tipus de col·laboracions: per una banda, donant suport a projectes més grans, «convenis», com els hi diem nosaltres, com els que tenim a Ashoka, que cooperen en l'emprenedoria social, la construcció del Cancer Center de Sant Joan de Déu o la Fundació Princesa de Girona (encara que, després de cinc anys, la nostra col·laboració amb aquesta fantàstica Fundació ha finalitzat); i, per l'altre, cooperant amb altres projectes més petits, però igual d'importants, com els projectes d'ajuda a les persones grans i als col·lectius desafavorits (Fundació Roure...), als discapacitats (Nou Xamfrà, Fundació Nen Déu...), amb les beques estudiantils (Fundació Pineda, Amigos de Rimkieta...) i amb els ajuts a mares solteres (Hogar de María...). Altrament, la Fundació ha vacunat als infants de Mala Home a Katmandú en un encantador projecte anomenat «Dream Nepal», el qual rescata infants que viuen a les presons amb les seves mares (que compleixen condemna a Nepal) i dels quals ja us he parlat amb anterioritat. I voldria fer especial menció en aquest apartat sobre l'extraordinari treball de la Fundació Elena Barraquer i de totes les expedicions realitzades per tota l'Àfrica operant cataractes, en la qual també s'ha solidaritzat la Fundación Renta.

Reprenent els Premis de Fundació Princesa de Girona, aquest any han guardonat projectes apassionants i significatius, com sempre han fet. Un d'aquests ha sigut l'organització NASCO FEEDING MINDS, creada per Ousman Umar. La Fundación Renta també ha col·laborat directament amb la NASCO en les despeses d'estructura i els han ajudat amb les noves oficines on s'han traslladat. Ousman Umar és un jove que va arribar a Barcelona, menor d'edat procedent de Ghana, després d'un ardu trajecte de cinc anys travessant el desert i l'estret amb pastera. Va arribar a Barcelona sense ser capaç de llegir ni escriure, només sabia dir «Barça». Va acabar estudiant un màster de Cooperació Internacional a l’ESADE i podeu conèixer més a fons la seva història llegint els dos llibres que ha publicat: Viatge al país dels blancs i Des del país dels blancs.

Des d'aquí volem felicitar de tot cor a tots els valents que, com en Ousman, es dediquen a millorar les condicions de vida de totes aquelles persones que ho necessiten. En són moltes. Us ho podem confirmar; les veiem diàriament. La meva admiració per a tots.

Feliç 2022!

Cristina Orpinell Kristjánsdóttir